miércoles, 28 de julio de 2010

Imre Szikora Waterpolo Legends Los Hijos del Montjuic 34 años después

Recordar a las Leyendas siempre es gratificante cuando hablas de memoria por que te obliga a realizar un esfuerzo por no olvidar.
El saber que la gente lo agradece todavía te hace esforzar mas. Pero cuando los personajes los viste desde una grada desde los 8 años, es difícil comprender el porque existía un amor recíproco entre entrenador y jugadores en el Montjuic del 76 al 79.

Por esto y por mucho mas, entran diréctamente en Mi Salón de la Fama, en Tiempos de Gloria y Waterpolo Legends, sin pasar por la casilla de salida.



"He pasado los mejores años de mi vida en Barcelona y mis recuerdos son lo que muchas veces me da vida"



Así resumía Imre Szikora su estancia en Barcelona y en el Montjuic concretamente.
Creo que algunos jóvenes de la época como Sans yo y otros nos sentíamos parte de un equipo que empujábamos desde las gradas adornadas por un mar de banderas y sombreros que hacían nuestras madres y que eran el deleite del publico que animaba al equipo dejando pequeña la piscina de la Folch i Torres.



Pero quizás lo siempre recordaré fue el primer día en que unos enanos jugamos un partido en la Municipal de Sabadell y me dijo "tu a la portería", ya no saldría mas de ella. Así que gran culpa de que ahora escriba estas lineas y siga en el mundillo del waterpolo es de Imre.... mejor dicho, del Sr. Szikora, que es como debíamos llamarlo dentro de la piscina.

Pero nosotros solo eramos el futuro de algo que sucedía ante nuestros ojos y que no ocurría en mas de 50 años, que el C.N.Barcelona dejara de ganar la liga. Primero el Barceloneta en un campeonato de España y después el Montjuic por 4 veces en la Liga Española y gran parte de culpa la tenía Imre Szikora.



Con un puñado de chavales crecidos en el Club como Ruiz, Gasch, Alonso, Martinez, Puigdevall, Villa, Franch, Fité, Villarrubia, Puig, Martinez, Bertrán, López y con el refuerzo de Salvador Franch consiguieron lo que parecía imposible. En los años venideros Joan Sans y Pere Robert conseguirían la rúbrica con el Sub Campeonato de la Copa de Europa del 78.



Y yo todo esto lo veía demasiado de lejos, por lo que cuando me llamaron para hacer un encuentro con la Leyenda no me lo pensé dos veces.
Si que había tenido contacto con Imre, quizás mas que los demás por las competiciones en las que coincidíamos y con la llamada anual para preguntarle por jugadores y movimientos, pero quería saberlo todo desde dentro y eso es lo que hice, escuchar y callar.... como buen novato.

LLevar un medallón colgado durante 34 años ya dice mucho de su relación. Eran una piña donde el respeto al entrenador Sr. Szikora era absoluto en la piscina y la amistad con el amigo Imre estaba grabada a fuego en la piel.



Pero en Camogli no solo estaba Imre, todos a los que yo analizaba de joven los tenía delante de mi explicando miles de anécdotas de sus mejores años y que hacían despertar detalles que tenía en coma en mi cabeza.



Los porteros Dominguez, LLordella y Castillo, compañeros de faena.
Del eléctrico Jordi Alonso, del rocoso Carlos Martínez, del incombustible Gasch, de los desplazamientos de Puigdevall, el cambio de muñeca de Juan López y Jaume Monzó un campeonisimo de la época en espalda.
A todos nosotros se nos unió Goyo Szikora, ya que como decía Imre "este es mi equipo con MAYUSCULAS", y no podía desperdiciar la ocasión de jugar con su equipo.
Ya puestos y siempre entrándome la vena Cuervo, le dije que nos hiciera de entrenador, "no"...."vale". Ya solo faltaba que en el marcador pusieran su nombre junto al de los jugadores del equipo. Todo estaba perfecto.



Por supuesto habían grandes ausentes como los Franch, Sans, Villarrubia, Fité, Robert, Bertrán, Martinez, Puig etc... y ya no somos lo que éramos pero eso era lo de menos.

Sólo os diré que el primer día le rompimos las gafas de sol con los abrazos y cuando fue a repararlas se despistó del grupo. Al llegar a la tienda pregunté, "has visto a un señor con el pelo blanco", el dependiente me contestó, "Ah, Imre el allenatore", en Recco lo conocen hasta en las ópticas ya que después del Montjuic consiguió varios títulos con el Recco, entre ellos la Copa de Europa.



En una emocionante despedida, le volvimos a romper las gafas... y se cago en nuestros muertos...

Así es Imre, un Sargento de Hierro en las piscinas, con un corazón enorme para quien consideraba sus amigos fuera de ellas... los jugadores.

Agradecimientos a Giovanna Rosi y Davide Cerchi por hacernos mas fácil la estancia y al Pro Recco por facilitarme la fotografía de Imre con sus equipos de entonces.

Aquí está un vídeo super emotivo donde intento explicar todo lo que fue Imre para el Montjuic donde consiguió con sus Hijos 4 Ligas y dejó la Herencia para que sus nietos consiguieran 3 mas en los 80'....el Montju era grande, si señor.

Dedicado a todos ellos. Ya os dije que os haría llorar...



FEA – Federació Ex-waterpolistes Associats

Bolletí número: 6 (Especial ITALIA)

PER PITU GASCH

Del divendres 23 de juliol al diumenge 25 de juliol del 2010, varem anar a jugar un torneig a Itàlia de MASTERS de WATERPOLO. El motiu més important era retrobar-nos amb el Imre Szikora, repetint un viatge que havíem fet ara fa més de 30 anys. L’impulsor d’aquest viatge va se en JOAN LOPEZ al qual li tenim que agrair la seva iniciativa, ja que sense ell no és ves fet el viatge.

Nomes arribar varem llogar un cotxe i una furgoneta que conduïa el Ponç i a ITALIA és molt difícil el tornar-la intacta i quasi ho aconsegueix sinó és per la pèrdua d’un retrovisor que en CARLOS MARTINEZ el va recuperar de mig la carretera.

Al arribar després de moltes voltes, ja que si el GPS del JOAN LOPEZ deia cap la dreta, en JOAN deia cap l’esquerra i al final no s’entenia amb el IMRE per telèfon i no trobàvem el lloc a on ell estava. Va costar però varem arribar. En PONÇ va boicotejar la foto, i no se perquè.

Anem cap l’hotel, que no està gens malament, ja que té una decoració interna força interessant i recorda un passat gloriós.

Nomes arribar varem anar a dinar i el menjar estava força bé, tant el pernil com la pasta, encara que la salsa la varem patir en el partit.

Després a la tarda alguns varen anar a fer migdiada i altres és van quedar amb l’Imre explicant batalletes del passat. Aviat ens varen adonar que l’Imre a l’hora de parlar encara no el guanya ningú i no se li acaben les piles. Finalment varem anar a la piscina per jugar contra el LIGURIA, que en teoria eren els més fluixos ( a part de nosaltres).

El Imre ens va donar instruccions com ens vells temps i és va esforçar, però no va servir massa. Ja que evidentment nosaltres hem canviat una miqueta.

Naturalment la foto oficial de l’equip abans del campionat: (Aquí encara teníem bona cara )

El partit després d’un mal inici, el varen acabar perdent 10 a 6, que si analitzem el resultat és prou digne. En MONZO va fer un gol dels seus. I després del partit un descans i ens van oferir un aperitiu que ens va anar prou be.

L’ Imre ens va portar a sopar en una terrassa de RECCO que dominava tota la badia i varem sopar recordant els vells temps.

El dissabte per el matí varem fer turisme per RECCO, inclòs la mítica piscina on varem jugar ara fa més de 30 anys. Naturalment varem menjar un gelat, tot recordat la famosa frase del viatge de fa 30 anys: “Qui es el millor delegat? El senyor PALLARES. I qui ens pagarà un gelat? El millor delegat”. Per la tarda ens esperaven dos partits i no ho veiem massa clar i varem decidir fer un dinar lleuger per tal de poder jugar lo mes dignament possible.

Per la tarda el primer partit ca ser contra el GOLFO PARADISO i van ser molt superiors a nosaltres, varem intentar fer la “M” que ens va explicar en MANEL però crec que no varem passar de la “A”. Potser tindríem que tornar anar a l’escola. Varem perdre 14 a 4 reconeixent la superioritat dels rivals e intentat en tot moment entrar dins del partit. En MANEL va jugar de boia i no ho va fer gens malament. Els nostres xutadors CARLOS i JORDI ho varen intentar, però les forces varen fallar. Ens PONS va aixecar el braç de boqueix com ho demostren les fotos: “que n’aprenguin!!!!” (per cert estàvem fent la M) . En LLORDELLA va tenir molta feina. En PACO va jugar per les bandes. En LOPEZ, el PITU, el MINGUES ho van intentar, però res de res.

Desprès varem jugar contra RUMANIAN VETERANS i anàvem perdent per tres gols quan un jugador contrari va patir un infart. Les escenes varen ser dramàtiques, la dona i la cunyada cridant, la ambulància que no arribava, nervis, el romanes que no reaccionava tot i que li feien massatge i respiració assistida. Tothom el donava per mort, però al arribar la ambulància (10-15 minuts) el jugador va tornar a la vida e inclòs no volia anar al hospital. En fi dins de la desgracia, gràcies al esforç de tots es va poder recuperar.

A la nit varem anar a sopar amb els romanesos, per gentilesa dels italians i va estar prou be, encara que no va haver-hi massa celebració per respecta als romanesos que estaven preocupats per el seu company. Desprès del sopar, a la terrassa en PACO, va tocar la guitarra i va dedicar cançons a l’ IMRE SZIKORA, que el va fer emocionar molt. (PACO ets el millor!!!)

El mòbil de l’Imre no parava de funcionar i sort que en JUANG el va ajudar!!!!. L’Imre era com una màquina de parlar i tots varem gaudir de la seva companyia (especialment en PONS i en JUANG) i les seves anècdotes. Va explicar moltes coses de quan estava a BARCELONA i ens va dir que nosaltres som i serem sempre el seu equip. Cal dir que el Imre és l’entrenador que ha marcat més les nostres vides i li tenim molt d’afecte. Realment es un personatge únic i estimat per tots nosaltres.

Al final al acomiadar-se van haver fins i tot llàgrimes.

GRACIES IMRE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

El diumenge tornada, uns de pressa i corrents i d’altres d’una manera mes tranquil·la.

Els tranquils varem trobar un bon restaurant i varem estar la mar de bé (Pallanuoto, FORMULA 1, Espies, Etc.).

Reportatge dedicat a tots, en especial a IMRE SZIKORA.

4 comentarios:

moneypenny dijo...

Que cabrón .. me he emosssionaaaaaaoooo !!! jajaja

Paco dijo...

Brutal Manel, senzillament brutal, i ple de sensibilitat.
Gràcies,
Paco

Paco dijo...

Brutal Manel, senzillament brutal i ple de sensibilitat.
Gràcies,
Paco

Anónimo dijo...

Me ha gustado muchísimo. A ver si te estiras y vas poniendo cositas así, que se echan de menos!!

Besos,

Esther